1 januari 2015

#BringYourOwnBottle

Er zijn veel redenen om geen water in plastic flessen te kopen. Sterker nog, ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken om wél water in plastic flessen te kopen in Nederland. Water in plastic flessen is duur, de kwaliteit is niet per se beter dan kraanwater, de flessen zijn gemaakt van aardolie en dragen bovendien bij aan die groeiende berg van afval. In de supermarkt water kopen is volstrekt niet nodig in Nederland waar het kraanwater van super kwaliteit is.

Klean Kanteen Reflect (beoordeling)

Om altijd mijn eigen kraanwater mee te kunnen nemen, kocht ik jaren geleden mijn eerste waterfles. Dat was er een van het merk SIGG. Een prachtige, lichtgewicht fles. Blauw met een mooie print. Helaas bladerde die hippe print er langzaamaan af. Daarnaast bleek dat het bedrijf had gelogen over bisfenol a. SIGG beweerde namelijk dat er geen bpa aan de binnenkant van de aluminium flessen zit, maar dat bleek een leugen.


Daarom kocht ik ruim twee jaar geleden mijn huidige waterfles: een Klean Kanteen Reflect. Het was liefde op het eerste gezicht. De fles ziet er super mooi uit. Het is de Apple onder de waterflessen. De inhoud van de fles is een ruime halve liter. Voor mij is dat voldoende. Als de fles leeg is en ik ben onderweg, dan vul ik het ding in een toilet of bij een restaurant. In China zijn er op bus/treinstations en op vliegvelden vaak automaten met warm (en steeds vaker ook koud) water waar je je fles gratis kunt vullen. Op Europese vliegvelden kun je de fles vaak in het toilet vullen.


De Klean Kanteen Reflect (andere fles dan op de foto hierboven) is licht. Weegt leeg ongeveer 250 gram. Lekt nooit. Is 100% veilig. Binnen- en buitenkant zijn namelijk gemaakt van rvs, waardoor de fles vrij is van schadelijke stoffen zoals bpa. De fles is zo ook bestand tegen alle soorten dranken. Het enige nadeel is dat je er eigenlijk geen heet water in kunt doen, want dan wordt de fles loeiheet en brand je je vingers. Dat is in Nederland geen probleem, maar in China wél omdat men daar meestal warm (gekookt) water in plaats van koud water drinkt. Als oplossing van dat probleem ga ik een flessenhuls (jar sleeve) maken of kopen. Ik heb al veel leuke exemplaren op Etsy voorbij zien komen.

Ook op zoek naar de ideale waterfles? Kies voor roestvrijstaal of glas

Ben je ook op zoek naar een mooie, herbruikbare, plasticvrije waterfles? Behalve roestvrijstalen (rvs) flessen kun je ook voor glas kiezen. In de VS is de zogenaamde mason jar razend populair. Die zijn geheel gemaakt van glas en zien er super hip uit. Je kunt er een deksel (van metaal) op doen en je hebt een to-go variant. Wil je een goedkopere oplossing, dan kun je natuurlijk ook een lege fles uit de supermarkt gebruiken, bijvoorbeeld een lege sapfles, smoothiefles of zo één waar tomatensaus in heeft gezeten.


Het voordeel van glas is dat het er mooi uitziet en dat het relatief goedkoop is. Nadeel van glas is dat het wat zwaarder is en afhankelijk van de dikte van het glas, ook breekbaarder. Als buffer in het geval dat je h'm laat vallen zou je -net als ik- op zoek kunnen gaan naar een sok voor de fles, zie de link naar Etsy hierboven.

De Klean Kanteen Reflect kost in Nederland €29,95 bij Greenjump. Voor Mason jars vind je hier een lijst met verkooppunten.

Wat is jouw favoriete fles of beker voor onderweg?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten