25 september 2014

Slome Macbook? In drie stappen naar een snelle laptop!

Al jaren zet ik elke maand wat geld apart voor het geval mijn laptop het begeeft en ik een nieuwe moet kopen. Toen ik ruim een nieuwe Macbook bij elkaar had gespaard, ging ik begin dit jaar tevergeefs naar de Apple Store in Amsterdam.

De Macbook die ik wilde kopen had men er niet, moest ik online bestellen en dan zou het ding bij mij thuis afgeleverd worden. Dat wilde ik niet, want wat als mijn aankoop bij mijn niet zo betrouwbare buren terecht zou komen? Mijn nieuwe Macbook kon ik niet in de winkel bestellen en hij kon ook niet in de winkel afgeleverd worden. Ontevreden ging ik naar huis.

Gemaakt om stuk te gaan

Hoe meer ik erover nadacht, hoe onlogischer ik het vond een nieuwe computer te kopen. Een nieuwe computer kost veel geld en een nieuwe laptop produceren kost een hoop grondstoffen. Daarnaast zijn de nieuwe Apple Macbook modellen steeds lastiger om zelf te repareren (zie filmpje hieronder: "Apple's New Retina Macbook Pro is the Most Unrepairable Laptop to Date"). Ik wil niet het risico lopen na een paar jaar wéér een nieuwe computer te moeten kopen omdat Apple de batterij heeft vastgeplakt en ik het ding dus niet zelf kan vervangen en reparatie tegelijkertijd ook te duur is.



Ik ben een beetje klaar met producenten die dingen maken die ik na een paar jaar (of nog eerder) moet weggooien. Ik wil dingen die lang meegaan. In mijn ideale wereld kun je dingen die kapot gaan zelf repareren of betaalbaar laten repareren. Ik wil helemaal geen nieuwe dingen kopen als dat niet hoeft. En de nieuwste (gadget) trends zijn al helemaal niet aan mij besteed.

Hoe sommige producenten ons voor de gek houden en expres een product met beperkte houdbaarheid produceren wordt duidelijk in de documentaire The Light Bulb Conspiracy. De film laat zien hoe bedrijven afspraken maakten voor een korte levensduur van de gloeilamp.



Andere voorbeelden van producten "ontworpen voor de vuilnisbelt" zijn printers, bepaalde schoolboeken (nieuwe editie met minimale veranderingen) en kleding. Ook dingen als plastic tasjes en to-go-koffiebekers zijn gemaakt om (vaak al na een paar minuten/uur!) weg te gooien. Annie van de Story of Stuff Project legt het probleem van Planned Obsolescence ("geplande veroudering" of "gemaakt om stuk te gaan" in het Nederlands) haarfijn uit in onderstaand filmpje.



Macbook sneller maken - Zo doe je dat!

Ik heb rondgekeken naar een tweedehands Macbook, te koop via de Apple store in (onder andere?) Hong Kong. Echter waren we daar te kort om er eentje te kopen.

Omdat ik altijd met veel plezier op mijn oude Macbook heb gewerkt en ik dus geen goed alternatief (duurzaam en "niet gemaakt voor de afvalberg") kon vinden, vroeg ik online en offline advies aan mensen die iets weten over computers.

Het probleem met mijn Macbook -gekocht in 2007- was dat het ding zo traag was dat ik bijna de hele tijd naar een zandloper zat te staren. Niet prettig. Dat probleem heb ik -met hulp van anderen, met name met hulp van mijn lieve, technische man- in drie stappen aangepakt.

Wil jij ook een snellere Macbook? Dat doe je zo:

Stap 1: Houd opruiming op je harde schijf. Dat heb ik gedaan door het programma CleanMyMac (tegen betaling van 30 euro) te downloaden. Dit programma zoekt zelf naar bestanden die je niet gebruikt of nodig hebt waarna je ervoor kunt kiezen deze meteen te verwijderen. Mijn Macbook werd hier wel sneller van, maar niet snel genoeg.

Stap 2: Installeer meer geheugen. Dat klinkt super ingewikkeld, maar is heel eenvoudig. Zoek op internet uit wat voor geheugen er in jouw computer zit en hoeveel erin kan. In mijn geval kon er 2 x 2 GB in. Op Taobao (hét Chinese online platform voor winkels) kocht ik voor drie tientjes nieuw geheugen.

Helaas kwam dat aan in een klein stukje bubbelplastic.




Nieuw geheugen in de laptop (Macbook 2.1) zetten is een fluitje van een cent. Dat doe je als volgt.

Schroef de batterij los met behulp van een muntje.


Haal de batterij eruit.


Draai de schroefjes aan de zijkanten los. Deze schroefjes zitten alleen aan de linkerkant en aan de bovenkant (zie foto). De schroefjes blijven in het latje zitten.


Trek het latje er voorzichtig uit.


Op bovenstaande foto zie je dat er een klein stokje steekt uit de Macbook, op de foto net boven mijn wijsvinger. Dit stokje duw je naar links. Zo schiet het geheugenkaartje uit de computer.


Haal de geheugenkaartjes uit de verpakking. Let op: Wees voorzichtig, je moet het ding aan de zijkanten vasthouden, anders kan 'ie kapot gaan.



Schuif nu voorzichtig de geheugenkaart naar binnen. Je moet het ding aandrukken met je beide duimen totdat de kaart stevig vastzit.


Doe hetzelfde aan de linkerkant. Hier zit ook een geheugenkaart. Als beide vervangen zijn, leg je het latje met schroefjes weer op zijn plaats en schroef je het vast. Batterij er weer in, schroef links van de batterij vastdraaien met een muntje en klaar!

Stap 3: Installeer de nieuwste versie van Mac OS X. Ik heb Mac OS X Lion geïnstalleerd.

Omdat mijn scherm regelmatig wit werd, heb ik behalve bovenstaande drie stappen ook nog mijn scherm laten vervangen. Dat kostte me een ruime 100 euro. Het beeldscherm is trouwens tweedehands, dus hergebruik van bestaande materialen.

Ten slotte heb ik de batterij vervangen. Die deed het helemaal niet meer. Op Taobao vond ik een gloednieuwe batterij voor ongeveer 12 euro. Helaas kreeg ik daar wel plastic bij bezorgd. Vier lagen plastic!


Alles bij elkaar heeft deze DIY Macbook reparatie en upgrade me zo'n 170 euro gekost en ongeveer een dag tijd voor online onderzoek doen, bestellingen plaatsen, back-ups maken, computer herinstalleren en computer wegbrengen voor reparatie. Het was het geld en de tijd zeker waard, want ik heb een boel grondstoffen (inclusief plastic!) en een hoop geld bespaard! Mijn Macbook loopt weer gesmeerd en kan hopelijk zo nog een paar jaar mee.

Wat doe jij als je niet meer tevreden bent met je computer?

2 opmerkingen:

  1. ik probeer ook eerst wat kleinere ingrepen ipv een nieuwe te kopen zo denk ik aan nieuw (ram)-geheugen en voor de grootste snelheidswinst denk ik toch soms aan een ssd-schijf daar hou ik bij aankoop toch rekening mee dat je toch zo veel mogelijk onderdelen kan vervangen ook gebruik ik een linux besturingssysteem die vergen veel minder van je hardware

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant, dat Linux systeem. Ik geloof niet dat ik daar al klaar voor ben, maar houd het in mijn achterhoofd.

      Verwijderen