30 juni 2014

Zes tips voor een plasticvrije schone keuken

Plastic Free July begint morgen (ga hier de uitdaging aan!). Een hele maand geen plastic kopen. Stel je voor wat een enorm verschil we met z'n allen kunnen maken. In een maand tijd kunnen we kilo's plastic vermijden en met een beetje geluk creëren we een of meerdere blijvende goede plasticvrije gewoontes.

Net als Jildou bijvoorbeeld. Na één keer mee te hebben gedaan met Plastic-Free Tuesday besloot ze geen plastic tassen meer te accepteren en recentelijk is ze overgestapt op losse thee in plaats van theezakjes nadat ze getipt werd dat ook theezakjes gek genoeg niet helemaal vrij van plastic zijn. Met kleine veranderingen in ons leven kunnen we zo samen een groot verschil maken.

Zelf heb ik de afgelopen maanden gezocht naar plasticvrije alternatieven voor een schone keuken. Vandaag deel ik mijn ervaringen en tips. Mocht je zelf plasticvrije oplossingen voor een schone keuken hebben, dan hoor ik ze natuurlijk graag. Laat graag onderaan een berichtje achter.

Duurzame, rubberen schoonmaakhandschoenen

Mijn handen zijn vaak extreem droog. Contact met water is een van de boosdoeners. Daarom gebruik ik sinds een paar maanden schoonmaakhandschoenen als ik afwas en schoonmaak. Ik merkte direct het verschil. Mijn droge handen zijn verleden tijd.

Helaas zijn schoonmaakhandschoenen vrijwel altijd in plastic verpakt en van plastic gemaakt. Waterdichte handschoenen zijn meestal van vinyl of latex gemaakt. Vinyl is een soort plastic. Latex kan natuurlijk óf synthetisch zijn.

Voor zowel synthetische als natuurlijke latex handschoenen worden er in het productieproces chemicaliën gebruikt die niet goed zijn voor mens en milieu. Daarnaast kan latex van rubberplantages zorgen voor ontbossing en verlies van biodiversiteit.

Gelukkig zijn er duurzame alternatieven: If You Care maakt handschoenen van FSC gecertificeerde latex (helaas nog niet verkrijgbaar in Nederland, wel te bestellen via Amazon UK, vraag EkoPlaza hieronder via Twitter dit product in het assortiment op te nemen). Ecomondo verkoopt Green Tips huishoudhandschoenen. Prijs per paar is 3,95 euro. Gloveables zijn hippe, eerlijke handschoenen gemaakt in Honduras.


Houten afwasborstel met verwisselbare kop

De beste plasticvrije afwasborstel vond ik bij Dille & Kamille. De kop is van beukenhout en plantaardige vezels. Wordt verkocht zonder verpakking. De houten afwasborstel met vervangbare kop kost € 1,95


Daarnaast vind je bij Dille & Kamille een afwasborstel zonder steel, gemaakt van beukenhout en plantaardige vezels. Heel handig dingen als je net wat harder moet boenen op je afwas. Ten slotte heeft de winkel ook een plasticvrije afwasborstel van paardenhaar (€ 2,50). Dat is handig voor kwetsbare spullen zoals servies.

Ekoplaza verkoopt een soortgelijke houten afwasborstel met verwisselbare kop voor € 1,75. Ook zonder verpakking. De kop vond ik echter waardeloos. De haren gingen bij de minste of geringste druk al uit elkaar staan. Met de steel was niets mis, dus ging ik na verloop van tijd op zoek naar een nieuwe kop van betere kwaliteit.

Die vond ik bij Dille & Kamille. De kop is beukenhout en plantaardige vezels. Wordt verkocht zonder verpakking. Past op de steel van Ekoplaza en kost € 0,95. Dat is net iets goedkoper dan de opzetborstels bij Ekoplaza. Die kosten namelijk € 3,25 per drie.

Baking soda en azijn als afwasmiddel

Emily van Leven Zonder Afval en andere bloggers maken hun eigen afwasmiddel. Deze recepten bevatten vaak Marseillezeep of huishoudzeep. Ik woon sinds afgelopen maart in China en helaas heb ik hier nog geen zeep gezien die niet in plastic verpakt is. Hetzelfde geldt voor soda. Daarnaast is onze keuken heel rudimentair en heb ik daarom niet zoveel zin in DIY projecten. 

Gelukkig heb ik een alternatief gevonden. Voor de afwas gebruik ik baking soda en azijn. Hoewel we hier elke dag koken, houden we het simpel. Daardoor hebben we maar weinig afwas. De vaat die we hebben, zetten we direct na koken en eten in het water zodat de spulletjes kunnen weken. Daarna was ik op de Zweedse manier af.

Ik gebruik geen teiltje of sopje, maar doe een paar druppels azijn op de borstel, en boen daarmee de verschillende spulletjes een voor een af. Die hebben dan al een tijdje geweekt en zijn dus al nat. Dit werkt perfect, vooral als er vette dingen tussen zitten, bijvoorbeeld na het eten van pannenkoeken of vlees. 

Als eten aangekoekt zit, strooi ik een klein beetje baking soda direct in de pan of in de kom. Let op: ik doe daar geen of nauwelijks water bij. De baking soda werkt als schuurmiddel en zo krijg ik zelfs aangebrande pannen met wat borstelen prima schoon. Na het boenen zet ik de kraan aan om alles af te spoelen. Ik ben niet van het afdrogen (zonde van mijn tijd), dus laat ik alles te drogen staan op het aanrecht.

De azijn die ik gebruik is hetzelfde als de Nederlandse schoonmaakazijn. Hier in China zit azijn in glazen flessen en is vrijwel plasticvrij. Alleen de dop en het dopje aan de binnenkant van de fles zijn van plastic. In Nederland kun je baking soda kopen bij de toko (Aziatische supermarkt), bijvoorbeeld bij de keten Amazing Oriental

Ironisch genoeg wordt baking soda in de Chinese supermarkten in Peking helaas in plastic verkocht. Daarom koop ik mijn baking soda bij een buitenlandse supermarkt in Peking. Ik koop meestal een paar doosjes tegelijk zodat ik er weer even tegenaan kan, want voor deze plasticvrije baking soda moet ik behoorlijk omreizen.

Schoonmaakdoekje van biologisch katoen

Duurzame schoonmaakdoekjes zijn niet verpakt in of gemaakt van plastic. Toen ik nog in Nederland woonde, vond ik goede vaatdoekjes bij Dille & Kamille. Ze zijn gemaakt van 100% biologisch katoen en zijn te wassen op 60 graden. Daarnaast zien ze er prima uit en vallen ze niet snel uit elkaar. Ik heb ze heel wat keren gewassen. Bovendien worden deze onverpakt verkocht.

http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/504/s/1104/a/803/vaatdoekje-bio-streepje-aqua

Azijn als schoonmaakmiddel

Schoonmaakmiddel hebben we al tijden niet meer gekocht. In plaats van schoonmaakmiddel in een plastic fles uit de supermarkt gebruik ik azijn. Ik doe een beetje azijn op een doekje en daarmee neem ik het gasfornuis en aanrecht af. Azijn is een heel goed ontvettingsmiddel, dus werkt fantastisch als je pannenkoeken hebt gebakken en er overal spetters vet zitten. 

Azijn + baking soda voor hygiënische snijplank

Sommige dingen laten sterke geuren of potentieel gevaarlijke bacteriën achter op onze houten snijplank. Knoflook en vlees bijvoorbeeld. Om die geur en bacteriën weg te krijgen strooi ik wat baking soda op de plank. Daarna giet ik er een klein beetje schoonmaakazijn overheen. Wat volgt is een chemische reactie met wat bubbels en gesis. Na een paar minuten is de reactie uitgewerkt, borstel ik de plank en spoel ik hem af onder warm water. Zo heb ik weer een schone, hygiënische plank. Deze tip zag ik bij Kassa, zie het filmpje hieronder.


Lees ook:

1 opmerking:

  1. En gebruik geen plastic folie of aluminiumfolie, maar bijvoorbeeld bijenwasdoek: http://kitchenhugs.webshopapp.com/abeego-bijenwasdoeken-3-maten.html had ook gezien dat je ze zelf kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen