2 mei 2014

Wasnoten

Al een tijdje ben ik op zoek naar een plasticvrij wasmiddel dat ook nog eens milieuvriendelijk is. In Nederland gebruikten we waspoeder uit een kartonnen doos. Dat is niet te vinden in de Chinese winkels. Wasmiddel wordt verkocht in plastic. Ik heb het wel plasticvrij gezien in expat winkels, maar bij voorkeur kopen we geen (dure) geïmporteerde producten. En dus ben ik aan het experimenteren met alternatieve, plasticvrije wasmiddelen.

Allereerst probeerde ik te wassen met alleen baking soda. Dat wordt ook wel zuiveringszout genoemd en is in Nederland onder andere te koop bij Aziatische supermarkten (toko's). In China verkopen supermarkten ook baking soda (小苏打), maar helaas heb ik het hier tot nu toe alleen gezien in plastic. Wassen met baking soda bleek goed te werken voor zwarte kleding. Dus sinds een paar weken was ik mijn zwarte spullen met alleen 1 dl baking soda. Deze methode werkt niet voor witte was. Het kwam niet helemaal schoon uit de machine. De zoektocht gaat dus verder.

Saponinen - 无患子皂苷

Al eerder had ik gehoord en gelezen over zogenaamde wasnoten. Dat zijn de schillen van de bessen die groeien aan de zeepnotenboom. In deze schillen zitten saponinen. Die werken als een soort zeep als de schillen in contact komen met warm water. Zeepnoten schijnen al eeuwen te worden gebruikt als wasmiddel, met name in China, India, delen van Europa en in Azië. Vanwege de milieuvriendelijkheid groeien wasnoten in populariteit in het westen.

Wasnoten zijn makkelijk te vinden in China. Op Taobao -de Chinese equivalent van E-Bay- zijn er talloze winkels die wasnoten verkopen. Ik begrijp echter nog niet helemaal hoe Taobao werkt (hoe betaal ik? hoe vraag ik de verkoper mijn bestelling zonder plastic te versturen?). Bovendien verkassen we over een paar dagen weer. Daarom wilde ik de noten liever offline kopen.

Het was me helaas niet helemaal duidelijk waar ik ze offline kan vinden. Na wat zoeken kwam ik het adres tegen van een winkel waar ze verkocht zouden worden. Dus afgelopen weekend hebben we een bezoekje gebracht aan de desbetreffende winkel. En ja hoor, ze verkochten er inderdaad wasnoten.

Maar... wel in plastic! Grrrrrrrr... Ik heb de winkelmedewerker gevraagd of zij de wasnoten zelf verpakken in plastic of dat ze de wasnoten zo aangeleverd krijgen. Helaas was het laatste het geval. Toch heb ik de wasnoten gekocht, want ik heb toch wasmiddel nodig en zou graag eens deze wasnoten testen. Als het blijkt te werken, kan ik alsnog verder zoeken naar wasnoten zonder plastic verpakking.




Test

De wasnoten heb ik direct getest. Ik had een was met een paar spijkerbroeken en een handdoek. Dat paste precies in onze kleine, maar fijne Siemens wasmachine (een luxe hier in China).

5 wasnoten in een waszakje.
Waszakje bovenop de was in de machine.

Na een standaard wasprogramma op 40 graden heb ik de was en de wasnoten (in het waszakje) te drogen gehangen. De broeken en de handdoek zijn mooi schoon geworden, dus voorlopig ben ik tevreden. Ik ben benieuwd of de wasnoten ook een succes zijn voor de witte was. Wordt vervolgd...

Schone spijkerbroeken en handdoek!
Na drogen kunnen de wasnoten nog 3-5 keer gebruikt worden.

Lees ook:

8 opmerkingen:

  1. Leuke test! Maar op de laatste foto zie je stukjes van de wasnoten. Gaan die stukjes dan niet door je hele wasgoed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, want je doet de wasnoten in een zakje. Ik gebruik een linnen zakje, maar zo'n bh zakje werkt denk ik ook prima.

      Verwijderen
    2. Oh, slim! Ik ga eens kijken waar ik wasnoten kan kopen. Vast ook beter voor je huid dan die synthetische spulletjes.

      Verwijderen
    3. Ja, ik denk ook dat het beter is dan synthetisch wasmiddel. Ik vind ze echter niet super geweldig schoon wassen. Ik krijg een zelfde resultaat als ik met baking soda was. Vrijwel alle wasnoten worden trouwens in plastic verkocht. Dit merk doet dat niet: http://econutssoap.com/ Ik weet niet of ze ook in Nederland verkocht worden.

      Ik vond hier in Peking laatst een milieuvriendelijk wasmiddel van het Japanse merk Shabondama Soap, maar dat lijkt helaas niet te koop in Nederland.

      Verwijderen
    4. Een vriendin van me in Portugal gebruikt zeep op basis van kokosolie om kleding mee te wassen. Lijkt me ook verpakt in plastic, maar ze doet er best lang mee. Ik ben het nog niet in Nederlandse (web)winkels tegengekomen helaas.
      http://www.lojadossabonetes.com/pt/catalogo/sabao/las-sedas-e-nylons-125g/

      Verwijderen
    5. Wasmiddel op basis van kokosolie klinkt ook interessant. Wat gebruik je zelf nu? Waspoeder? Er zijn online her en der ook recepten te vinden voor zelfgemaakt wasmiddel. Omdat ik de laatste en komende maanden geen vaste woonplaats heb is dat niet zo handig voor mij. Daarnaast is soda vaak een ingrediënt, maar dat heb ik hier in Peking nog niet plasticvrij gezien.

      Verwijderen
    6. Ik gebruik Neutral (kartonnen verpakking) en een paar vloeibare milieuonvriendelijke in plastic die uit een boodschappenpakket komen. Ik draai vandaag mijn eerste wasje met baking soda. Ben benieuwd!

      Verwijderen
    7. En? Hoe is wassen met baking soda bevallen?

      Toevallig zag ik vandaag in een biologische winkel wasmiddel op basis van verschillende soorten plantaardige olie waaronder kokosolie. Het was verpakt in zo'n zak die van buiten van papier lijkt, maar die waarschijnlijk een folie-achtige binnenkant heeft. Beetje als een tetrapak. Daar zit waarschijnlijk ook plastic in.

      Misschien kan ik de makers contacteren om te vragen of ik niet gewoon wat in een glazen pot kan komen kopen, want volgens mij wordt het in dit geval heel kleinschalig geproduceerd.

      Verwijderen