8 maart 2014

Wassen met baking soda?

Vaak wordt wasmiddel (en wasverzachter) verkocht in plastic verpakking. Bovendien zitten er stoffen in die schadelijk (kunnen) zijn voor mens en milieu. Hoewel sinds 2013 fosfaat verboden is als ingrediënt in wasmiddel binnen de EU, zijn er nog wel een paar andere stoffen die zorgen baren. Een voorbeeld is parfum in wasmiddel. Dit kan zorgen voor huidirritatie en allergieën.

Volgens onderstaand filmpje kun je in plaats van wasmiddel baking soda gebruiken om je kleren in de wasmachine te wassen.


 
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik ken bij mijn weten niemand die deze methode gebruikt (al is dit ook niet het meest interessante gespreksonderwerp, dus wie weet zijn er wel degelijk mensen in mijn omgeving die wassen met baking soda). Wat ik mij afvraag is of je kleren daadwerkelijk schoon worden met baking soda. Daarnaast zou ik graag willen weten of het niet slecht is voor mijn kleding, met name of het bijvoorbeeld de kleuren vervaagd omdat het een blekende werking heeft. Iemand ervaring hiermee? Andere tips voor plastic-vrij of goedkoop wassen zijn ook welkom!

2 opmerkingen:

  1. Hoi! Leuk blog heb je, ik zag het als tip voorbij komen in de comments van een blog op degroenemeisjes.nl :-) Wat betreft wassen: ik ben er ook mee aan het experimenteren, baking soda was ik nog niet tegengekomen. Maar een heel arsenaal aan recepten vind je via Zero Waste Home, Green Evelien en www.tipnut.com, van wasmiddel tot afwasmiddel tot vlekkenverwijderaars, middeltjes om je ramen schoon en streepvrij te krijgen enzovoorts :-) Misschien vind je er iets van je gading :-)

    Groetjes, Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het meelezen en de tips!

      Helaas ben ik nog niet toegekomen aan experimenteren met wassen. Ik liep toevallig net langs een wasserij hier in Beijing (waar ik tijdelijk woon) en zag daar een mevrouw in de weer met een tandenborstel op een korte broek. Laatst was daar iemand met een stok een donsjas fluffy aan het slaan. Misschien kan ik eens kijken wat de traditionele manieren van wassen hier zijn. Wasnoten schijnen trouwens uit China te komen, dus misschien kan ik die gebruiken tijdens mijn verblijf hier.

      Helaas heb ik vorige week al een (plastic, helaas) zak vloeibare waspoeder gekocht. Dat ga ik testen in combinatie met baking soda. Daarna stap ik écht over naar een plasticvrij, gifvrij alternatief. Op de een of andere manier kost overstappen naar een alternatief wasmiddel meer moeite dan andere dingen zoals schoonmaakmiddelen (ik gebruik azijn en baking soda) en persoonlijke verzorgingsproducten.

      Welke methodes voor kleding wassen heb jij al getest?

      Verwijderen