23 maart 2014

Nieuws! Ekoplaza ook klaar met Bisfenol A (BPA)

Maak jij je ook zorgen over Bisfenol A in blikjes en deksels? Weet je niet waar deze stof wel en niet inzit? Dat doe ik ook en daarom heb ik mijn biologische supermarkt -Ekoplaza- hier onlangs per email over gecontacteerd.

Bisfenol A is een stof die onder andere aan de binnenkant van metalen deksel wordt gebruikt om het plastic aldaar elastisch te maken (aldus Ekoplaza). Dat soort deksels zie je op glazen potjes van bijvoorbeeld tomatenpuree, tomatensaus, pesto en augurken.

Nu is er goed nieuws! 
"Echter hebben wij in de afgelopen dagen contact hierover gehad met onze leveranciers. De leverancier van de Demeter conserven onder het merk 'Het dichtste bij de natuur' heeft aangegeven per direct over te zijn gegaan op BPA vrije deksels. Daarbij zullen andere leveranciers dit ook gaan doen. 
Vanaf eind 2014 zullen alle conserven deksels bij EkoPlaza vrij zijn van BPA."
Hoewel dit een enorme stap vooruit is en ik Ekoplaza van harte feliciteer met deze vooruitgang, moet ik toch een kritische kanttekening plaatsen. Want welke stof gaat er gebruikt worden in plaats van BPA in metalen deksels? Hoe weten we dat dit geen hormoonverstorende of anderszins ongezonde stof is?

Wordt vervolgd. 

Zie ook:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten