14 januari 2014

3 day Juice Reboot!

20 kilo groente en fruit. Zonder plastic. Los, in papieren zakken en Re-Sacks. Dat kochten we afgelopen donderdag bij Ekoplaza. Om sap van te maken. Drie dagen lang dronken we geperste bloemkool, broccoli, wortels, venkel, spinazie, sinaasappels, citroen, gember, kurkuma, appels, peren, boerenkool en rode kool. Ook restjes paprika en knolselderij dronken we op.

Inspiratie voor dit avontuur kregen we door het zien van de film "Fat, Sick and Nearly Dead" van de Australische Joe Cross. Dit is een documentaire film gemaakt door de hoofdpersoon zelf. Hij heeft een ziekte waarbij hij pijnlijke en jeukende vlekken op zijn lichaam krijgt. De half dozijn artsen die hij had geraadpleegd hadden geen andere oplossing dan een dagelijkse cocktail van verschillende soorten pillen.

Joe was niet tevreden met die oplossing en besloot daarom 60 dagen lang te sapvasten om af te vallen en beter te worden. In de film vertelt hij over die 60 dagen. Die brengt hij reizend door in de Verenigde Staten. Tijdens zijn reis komt hij een vrachtwagenchauffeur tegen die precies dezelfde ziekte heeft en ook kampt met enorm overgewicht. 

De vrachtwagenchauffeur accepteert het aanbod van Joe om hem te helpen weer gezond te worden. Daar gaat het tweede deel van de film over. De vrachtwagenchauffeur inspireert en helpt op zijn beurt weer andere mensen om door sapvasten gezond te worden en blijven.


Behalve afvallen heeft sapvasten -volgens ervaringsdeskundige Joe- nog een aantal andere voordelen. Het is de perfecte manier om je lichaam van verse en plantaardige energie te voorzien. Als je alleen sap drinkt dan krijgt je lichaam een overvloed aan vitaminen, mineralen en phytonutrients binnen. Deze bestandsdelen van planten zorgen ervoor dat je sterk, mooi en gezond wordt of blijft.

Wij vonden de film zo aanstekelijk dat we besloten sapvasten te proberen. Geen 60 dagen, maar drie. Op de website van Joe staan instructies. Die zijn ingedeeld op het aantal dagen dat je vast: 3, 5, 10, 15 en zelfs 30 dagen. Wij hebben de "3-Day Juice Guide" gedownload. 20 kilo groente en fruit rijker en 50 euro armer zijn we aan de slag gegaan.


Voor het maken van de groente- en fruitsap gebruikten we een sapmachine van het merk Matstone (multipurpose juice extractor). Elke dag dronken we 4 of 5 glazen sap: Ontbijt, lunch, avondeten en één of twee tussendoortjes. Elk glas sap wisselden we af met een groot glas water. 


Dit is wat we drie dagen lang hebben gegeten.






























Mijn drie favoriete recepten zijn:
1. 1/2 flespompoen, 2 peren, 1 appel, 1 theelepel kaneel
2. 1/3 knolselderij, 1 venkel, 2 peren
3. 4 wortels, 2 appels, 1 citroen

Wat we vonden van deze 3 Day Reboot? Bijna alle groente- en fruitsappen waren lekker. De enige echt niet lekkere sap was die met een halve rode kool, twee peren, een stukje gember en wat bloemkoolblaadjes. Zelfs met vijf grote glazen sap dronk ik veel minder calorien dan ik normaal eet. Ik ben een grote eter, dus had ik af en toe wel trek in een groot bord eten. Ook miste ik de eetmomenten. Dagen leken veel langer te duren. Ik heb me vooral op dag 2 in de ochtend moe gevoeld, maar uiteindelijk ben ik toch niet minder productief dan anders geweest. Ik heb ook geen last gehad van bijwerkingen zoals hoofdpijn, duizeligheid of lage bloedsuiker. Wel had ik het vaak koud. 

Alles bij elkaar vind ik een paar dagen sapvasten een aanrader omdat het lekker is, het gezond voelt,ik hopelijk wat vet (aan mijn binnnenkant, rond organen) kwijt ben, ik nu nog minder zin heb in ongezonde dingen zoals chips, taart en geraffineerde suikers en mijn weerstand hopelijk nog beter is geworden (de tijd zal het leren).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten