26 december 2013

Zweeds zuurdesembrood: Annelundslimpa

Suri, mijn roggezuurdesem, gebruik ik niet alleen voor zuurdesemknäckebröd en zuurdesempannenkoeken, maar ook voor "gewoon" zuurdesembrood. Mijn favoriete brood op dit moment is Annelundslimpa. Dit is een brood met rozijnen, walnoten en gort. Het recept komt uit een Zweeds vegetarisch kookboek. Ik heb het aangepast zodat ik het zonder plastic en met zuurdesem kan bakken.

Dit zijn de ingrediënten voor twee broden:

  • 1,5 dl roggezuurdesem (het recept vind je hier)
  • 11 dl volkoren tarwebloem
  • minstens 2 dl water verwarmd tot 23-26 graden Celsius
  •  1,5 dl gort
  • 1 dl rozijnen
  • 0,75 dl gehakte walnoten
  • 0,5 dl tarwezemelen
  • 3,75 dl water
  • 1 ongeschilde appel om te raspen (grof)
  • 0,5 eetlepel zout

Bakken gebeurt in drie stappen:


Stap 1.
Dag 1 ('s ochtends of 's avonds): Doe 1,5 dl roggezuurdesem in een grote kom. Voeg hier 11 dl volkoren tarwebloem aan toe. Verwarm minstens 2 dl water tot 23-26 graden Celcius. Voeg 2 dl van dit water toe aan de desem en de bloem. Kneed het deeg een minuut of vijf. Ik gebruik hiervoor een Bosch MUM keukenmachine. Uiteindelijk moet het deeg een ronde bol vormen die niet aan je handen blijft plakken. Als het deeg uit elkaar blijft vallen, voeg dan wat extra water toe totdat het deeg aan elkaar plakt en een mooie ronde bol vormt. Til de bol op en strooi wat bloem onderin de kom zodat het deeg niet vastplakt. Laat het deeg nu minstens 24 uur rijzen in de kom, op kamertemperatuur. Leg een theedoek of een bord over de kom.
 

 
Stap 2. Twaalf uur na kneden van het deeg: Neem een andere kom of pan en doe daarin de gort, rozijnen, walnoten en tarwezemelen. Kook 3,75 dl water en giet dit in de kom. Even roeren en 12 uur laten staan.

Stap 3.
Vierentwintig uur na kneden is het deeg klaar om gebakken te worden.



Verwarm de oven voor op 250 graden. Doe de mix van gort, rozijnen, walnoten en zemelen in de kom met deeg.

Rasp (grof) een ongeschilde appel. Voeg dit samen met een halve eetlepel zout toe aan het deeg.  


Kneed het geheel. Doe dit bij voorkeur met een keukenmachine. Strooi bloem over je handen en ook wat over het deeg als je geen keukenmachine maar je handen gebruikt om te kneden. Zo plakt het deeg minder aan je handen. In tegenstelling tot eerder bij stap 1, wordt het deeg geen mooie droge bol, maar een plakkerig geheel. Doe bakpapier in twee broodvormen en verdeel het deeg voorzichtig over de twee broodvormen. Zet het brood op een plaat onderin de oven. Verlaag de temperatuur naar 200 graden. Haal het brood na 50 minuten uit de oven. Laat het eerst wat afkoelen en haal het dan uit de broodvormen. Trek voorzichtig het bakpapier van de broden. Laat de broden nagaren en afkoelen in een schone theedoek.

Zuurdesembrood is langer houdbaar dan andere soorten brood. In tegenstelling tot ander brood wordt het juist lekkerder een paar dagen na bakken. De smaak komt dan beter naar voren. Ik doe meestal een dag of vier met één annelundslimpa. Bak ik meer broden tegelijkertijd, dan vries ik ze in. Daar gebruik ik op dit moment nog plastic opbergbakjes voor, maar graag zou ik een plasticvrij alternatief vinden, zoals bijvoorbeeld deze mooie, ruime rvs bakken.
Ik eet het brood graag met pindakaas of met de appelstroop die ik van Sinterklaas heb gekregen. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten