19 december 2013

Vijf simpele stappen naar minder plastic

Regelmatig hoor ik mensen verzuchten dat plastic overal is: "er is geen ontkomen aan". Dat dacht ik negen maanden geleden ook, maar wat blijkt? Het is helemaal niet zo moeilijk om je plastic afvalberg te verkleinen. Hieronder de vijf makkelijkste manier om te plastiminderen.

1. Neem altijd een eigen tas mee als je de deur uitgaat.
Zelf heb ik altijd een linnen tas in mijn rugzak of handtas. Voor de wekelijkse boodschappen gebruik ik fietstassen. Ook als ik de stad in ga voor kleding of huishoudelijke dingen neem ik een eigen tas mee en bedank ik voor plastic tasjes. Zo blijft een hoop afval en verspilling van grondstoffen bespaard. Per jaar gebruiken we (afhankelijk van welke instantie er telt) in Nederland namelijk tussen de 70 en 300 plastic tassen per jaar. Als we uitgaan van de lage schatting van 70 tassen per persoon per jaar, dan zijn dat 70 x 16,8 miljoen = 1.176.000.000 tasjes per jaar! Dat zijn miljoenen kilo's plastic per jaar. Alleen al in ons piepkleine Nederland!


2. Koop een duurzame en gezonde drinkfles of thermosfles voor drinken buitenshuis.
Zelf ben ik fan van het Amerikaanse merk Klean Kanteen dat sinds 2004 onder andere flessen en thermosbekers van roestvrijstaal (rvs) verkoopt. Natuurlijk zijn er ook andere alternatieven zoals de welbekende Dopper. Persoonlijk heb ik weinig met een merk dat wil bijdragen aan "minder plastic in de oceaan" door de verkoop van... jawel... plastic flessen! Als iedereen in Nederland een eigen drinkfles mee zou nemen en daardoor geen kleine plastic flesjes zou kopen, zouden we met zijn allen 550 miljoen plastic flesjes besparen. Dat is ruim 21 miljoen kilo plastic per jaar!


3. Gebruik een herbruikbaar boterhamzakje voor je lunch of snack.
Er zijn verschillende soorten zakjes op de markt. Greenjump verkoopt zakjes van waterafstotende nylon aan de binnenkant en katoen aan de buitenkant. Nylon is een soort plastic en de productie van katoen is een behoorlijke last voor het milieu. Daarom heeft Keep Leaf niet mijn voorkeur. Op Etsy.com vond ik een scala aan herbruikbare boterhamzakjes. Daar kocht ik er een die gemaakt is van hennep en biologisch katoen. Ik gebruik h'm voor snackgroente zoals rode kool en wortel.


4. Plak een nee/nee sticker op je brievenbus en meld je af voor papieren post.
Mijn ervaring is dat tijdschriften, nieuwsbrieven en folders op een hoop terechtkomt van dingen die interessant zijn en ik misschien nog wil lezen. Meestal komt van dat lezen echter niks terecht. Daarom heb ik me zoveel mogelijk afgemeld voor reclame en post. Ook voor mijn digitale post volg ik deze strategie, want een volle mailbox is niet prettig en alle reclame en nieuwsbrieven lezen is geen optie. Ik heb betere dingen te doen. Zo wordt ik bovendien ook niet verleid dingen te kopen die ik eigenlijk niet nodig heb. Volgens Milieucentraal ontvangt elk huishouden gemiddeld 31 folders per week in de brievenbus. Dat is 32 kilo reclame per jaar! Vaak is reclame verpakt in plastic folie. Door een nee/nee sticker en door je af te melden voor papieren post voorkom je plastic afval op je deurmat. Een nee/nee sticker kun je ophalen bij het gemeentehuis of online bestellen via bijvoorbeeld Nudge.


5. Gebruik minder of geen zakjes op de groente- en fruitafdeling van de supermarkt.
En gebruik zeker geen zakje voor bananen!
Regelmatig zie ik in de supermarkt (ook/zelfs bij Ekoplaza) een tros bananen in een plastic zakje verdwijnen. Het is me compleet onduidelijk waarom men dat doet. Waarschijnlijk uit gewoonte, want verder zijn er geen logische redenen. Bananen hebben al een prachtige bescherming, namelijk de schil en zijn heel handelbaar doordat ze in trossen verkocht worden. Als ik boodschappen doe, neem ik mijn eigen netjes voor groente en fruit mee. Indien nodig, plak ik de sticker gewoon op het zakje. Bij de kassa heeft daar nooit iemand moeilijk over gedaan. Als ik al een reactie krijg, dan alleen positief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten