22 november 2013

Keukengereedschap

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een zeefje voor in de wasbak. Zo'n ding die ervoor zorgt dat de boel niet verstopt raakt. Een gootsteenzeefje. Bij AH vond ik er een, maar in plastic verpakt, dus niet gekocht. Een week later probeerde ik het bij Hema. Helaas: "die verkopen we niet mevrouw". Xenos verkoopt zulke zeefjes alleen in een verpakking van plastic en karton. Blokker ook.

Gelukkig bood het www uitkomst. Dille & Kamille zou gootsteenzeefjes verkopen. Dat bleek inderdaad het geval. En wat nog meer...! Dille & Kamille is een paradijs voor de plasticminimalist die op zoek is naar huis- en keukenspullen.

Een groot deel van ons keukenmateriaal bestaat uit spullen die we gekregen hebben van familie (schoonmoeder). Afdankertjes eigenlijk. Sommige van die dingen zijn na jarenlang dienst te hebben gedaan nu echt op. Andere dingen zijn gemaakt van materialen die we liever niet in de buurt van ons eten hebben. Plastic bijvoorbeeld. 

Onze oude plastic maatbeker waarvan het plastic zo beschadigd
is dat ik bang ben dat we kleine stukjes plastic zitten te eten.

Daarom hebben we een boodschappenlijst gemaakt en zijn we gisteren naar Dille & Kamille in Den Haag geweest om nieuwe spulletjes te kopen.



Zoals je ziet is er niets van plastic bij. Het overgrote deel van het assortiment bij Dille & Kamille heeft namelijk helemaal geen verpakking. Producten staan of liggen los op tafels of in manden. Ik vind het een geweldig concept. We hadden zelf een boodschappentas meegenomen, zodat we konden bedanken voor een plastic tas. Tot mijn verrassing kregen we echter een mooie linnen tas (twee zelfs!) bij onze aankopen. De tassen zijn enorm, dus die gaan we gebruiken voor boodschappen doen.


Al met al is Dille & Kamille een fantastische winkel als je wilt plastiminderen en een geweldig alternatief voor winkels zoals Blokker en Xenos die vol met plastic liggen. De Dille & Kamille winkel is ruim opgezet, heeft een warme uitstraling en toen wij er waren was het heerlijk rustig. De klantvriendelijkheid is ook bovengemiddeld, zeker vergeleken met een Blokker of Xenos. 

De prijzen liggen wellicht iets hoger, maar zelf vind ik dat geen probleem omdat ik liever mijn geld uitgeef aan een winkel die in ieder geval de indruk wekt een beetje rekening te houden met milieu door producten los te verkopen, linnen tassen aan te bieden en duurzame materialen zoals rvs en biologisch katoen te gebruiken. Daarom verdient Dille & Kamille een plek in mijn top 10 van plasticminimalistic winkels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten