25 oktober 2013

Zuurdesem leeft!

Pas ben ik (weer) begonnen in de fermentatiebijbel van Sandor Katz. Sindsdien experimenteren we met zuurdesem. We hebben twee zuurdesemstarters. In de ene wekpot woont Martin en in de andere Suri. Ja, ze hebben inderdaad namen. Het zijn immers levende wezens of eigenlijk een heleboel levende wezentjes. Vanmorgen kreeg ik daarvan het bewijs!

Gisteravond had ik Suri wat nieuw water (26 graden Celsius) en roggemeel gegeven, 75 gram van beide. Dat is helemaal niet zoveel en er was nog behoorlijk wat ruimte over in de pot van 3/4 liter. Na wat roeren met een houten lepeltje had ik de wekpot weer dicht gedaan (wel zonder rubberen ring) en op onze keukentafel gezet.

Toen ik vanmorgen wakker werd, lag een deel van Suri op de grond! Wat bleek nou? De kleine beestjes in de pot waren zo actief (geweest) dat de zuurdesem letterlijk de pan uitgerezen was. De zuurdesem zat zelfs bovenop het wekpotje. En lag dus ook op de grond.


Mocht je denken dat we kierewiet zijn om zuurdesemstarters namen te geven, we zijn niet de enigen. Deze blogger noemt haar zuurdesem Bettina. In het lezerscommentaar vind je nog meer leuke voorbeelden: o.a. Steve the Starter en miss Bubbles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten