23 augustus 2013

Online drogist, bestelling in papier

Sinds ik een paar maanden geleden het Zweedse boek Badskumt (woordspeling: bad = bad, skum = schuim, skumt = verdacht of onbetrouwbaar) heb gelezen, ben ik langzaam maar zeker allerlei cosmetica aan het uitfaseren of aan het vervangen voor gezondere alternatieven.


Met gezond bedoel ik gezonder voor mij, voor de mensen die de producten maken en voor onze planeet. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn douchegels van The Body Shop en zeep van Lush ingeruild voor Nablus olijfoliezeep. Producten van The Body Shop en Lush blijken namelijk toch niet zo goed voor mens en milieu als ik dacht. Het imago van deze winkels vind ik niet overeenkomen met de werkelijkheid. 

Normaal kocht ik de heerlijke Nablus olijfoliezeep bij De Tuinen, maar helaas is deze winkel gestopt met het verkopen van mijn favoriete zeep. Ik kon het helaas in geen enkele andere winkel vinden, dus besloot ik online op zoek te gaan. Ik vond de zeep bij De Groene Drogist.

Voor ik bestelde, stuurde ik de winkel een mailtje met de vraag of ze mijn eventuele bestelling zonder plastic kunnen/willen versturen. Gelukkig kreeg ik een positief antwoord:
"We kunnen het helaas niet helemaal zonder papieren opvul materiaal versturen, omdat de producten voor transport niet los in de doos mogen liggen.

Zoals je op onze site kan lezen, voeren we het "natuurlijke" wel zover mogelijk door in onze verpakkingswijze. We gebruiken recyclebare materialen, geen plastic opvulmateriaal maar papieren opvulmateriaal en papieren ipv plastic tape.

We sturen ook niet ongevraagd monstertjes of folders mee (je kunt dit altijd aanvragen), dit om verspilling tot een minimum te beperken."
Dus bestelling geplaatst. 

Dit is het resultaat.


Fantastisch! Eindelijk een webshop die begrijpt dat plastic niet nodig is.

Wat zat er in het pakketje? Vier Nablus olijfoliezepen. Verpakt in kartonnen doosjes, helemaal geen plastic! Verder een deodorant stick. Zonder parfum, alcohol en parabenen. Ben benieuwd wat ik van deze deodorant vind. En ten slotte nog een make-up product van Inika. Ook geheel verpakt in papier.

Er is toch nog hoop voor plasticvrij online winkelen! Complimenten voor De Groene Drogist. Als alle winkels zo met mens en milieu zouden omgaan, zouden we veel minder gezondheids- en milieuproblemen hebben. En veel minder of geen plastic soep.

3 opmerkingen:

  1. Toen ik een bestelling bij cutecotton.nl plaatste heb ik ook gevraagd om een plasticloze verpakking :) De eerste keer hadden ze een gerecyclede plastic envelop gebruikt, maar toen ik er voor de tweede keer bestelde, hadden ze kartonnen gerecyclede envelop gebruikt! Dat vond ik ook wel aardig.

    En over Duitse boeken gesproken, ken je "Plastikfreie Zone" al? Hier kun je mijn (Engelse) recensie vinden van het boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek heb ik voorbij zien komen. De film Plastic Planet (die volgens mij de inspiratie voor het boek was) heb ik gedownload. Echter zijn de reviews van die film niet enorm overtuigend dus ik ben er nog niet aan begonnen. Heb jij de film gezien? En het boek, heb je die (online) gekocht of gevonden in de bieb?

      Verwijderen
    2. Ik heb de film gezien en ik vond 'm wel echt overtuigend! Ik had daarna echt een tijdje zoiets van "geen plastic~~" maar dat is wel weer iets genuanceerder geworden :P Aan de andere kant was dat wel een beetje mijn 'kennismaking' met het plastic-geeft-giftige-stoffen-af-gebeuren. Gewoon een keer kijken als je even niets te doen hebt?
      Het boek heb ik via bol.com gekocht (papieren versie), de bieb had 'm niet. Ik kon een e-book downloaden van een Duitse site maar dan zou ik ongeveer even veel (paar euro minder) kwijt geweest zijn. Dan koop ik wel een papieren versie, dat leest toch nog iets makkelijker (al heb ik ondertussen wel de mogelijkheid om ebooks te lezen, dat had ik toendertijd nog niet).
      Hier is de link: http://www.bol.com/nl/p/plastikfreie-zone/9200000000648673/ Toen ik 'm bestelde was het boek 10 euro... Maar voor 13,50 euro zou ik het ook nog wel kopen, het was echt een leuk boek! Zeker het herlezen waard.

      Dit artikel kwam recentelijk ook langs, ook al is het alweer een wat ouder artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222987/ Ook wel interessant.

      Verwijderen