21 juli 2013

Plastic weekoverzicht afl. 8

Deze week hebben we meer plastic afval dan vorige week. Ik merk dat mijn aandacht voor plastic afval wat begint af te nemen. Ik heb ook een stuk minder geblogd en heb zelfs mijn actiepunten niet gehaald voor deze week. Plastic afval is blijkbaar gezakt op mijn prioriteitenlijst. Dit wil overigens niet zeggen dat ik mijn nieuwe goede gewoontes overboord heb gegooid, maar ik heb gewoon geen verbeteringen doorgevoerd deze week. Even een pas op de plaats.

Dit is ons plastic afval van afgelopen week (zondag tot en met zaterdag, gisteren dus).


Hieronder volgt zoals gebruikelijk een overzicht per categorie.

Zak van bleekselderij
We kopen al weken geen groente en fruit meer dat verpakt is in plastic. Deze bleekselderij is een van de laatste plastic groente die we hebben gekocht. Inmiddels hebben we ontdekt dat Ekoplaza regelmatig (niet altijd) losse bleekselderij verkoopt en op de biologische markt is dit ook te koop.

Peulvruchten
Tegenwoordig kopen we bonen op de markt. Dit is nog een oude verpakking uit de voorraadkast.

Noten
Noten kopen we sinds een paar weken los bij een filiaal van Ekoplaza in Den Haag. Dit zijn oude verpakkingen uit de voorraadkast.

Kruiden
Vis uit de diepvries
Kokosblokken
Dop van honingpot en fles sojasaus
Flesjes water en AA drink
Van deze twee flesjes baal ik een beetje. We kopen en drinken eigenlijk nooit dingen uit flessen, want we hebben mooie rvs drinkflessen. Vorige week liepen partner en ik een 10 km wedstrijd in Noordwijk, de 10 van Noordwijk. Een hartstikke leuk parcours, zeker een aanrader, maar niet wat betreft plastic. Bij een van de waterposten tijdens de wedstrijd werden flesjes mineraalwater aangeboden. Een ramp! De meeste mensen namen drie slokken of goten een deel van het water over zichzelf heen om af te koelen en gooiden het halfvolle flesje daarna weg. Au! Bij de finish kregen wij lopers een plastic tas met oa water en reclame. Niet leuk. Ik heb de tas niet aangenomen, maar mijn snelle (doch uitgeputte) vriend wel. Vandaar deze flesjes. Jammer de bammer.

Gedroogd fruit
Vitamine C
Koffiebonen
Verzorgingsproducten: nagelvijlen en tandpasta
Huishoudelijke producten: 1 vuilniszak en ontstopper
Plastic producten: Plastic kaft en stukje van een pen
Post en verpakkingsmateriaal van plakband
Eigenlijk had ik me voorgenomen om niets meer online te kopen. Dat deed ik graag en regelmatig. Behalve mijn etenswaren ging ik nooit de stad in om dingen te kopen, maar kocht ik dingen vanuit mijn luie stoel. Dat doe ik nu nog zelden. Deze week wilde ik graag wat nieuwe basic shirtjes kopen. Duurzaam, goede pasvorm en zo milieuvriendelijk mogelijk geproduceerd waren mijn eisen. Ik ben naar drie winkels op de Haarlemmerstraat in Amsterdam geweest, maar geen van allen had het soort shirtjes te koop waar ik naar op zoek was. Een online winkel had dat wel. Ik had gemaild of te vragen of er alsjeblieft geen plastic in mijn bestelling gebruikt zou kunnen worden. Dat kon niet. Jammer. Uiteindelijk ben ik dus wel gezwikt voor deze shirtjes. Dat betekent DRIE lagen plastic (links op de foto). Jammer. Het plakband hadden we nodig voor een dringende klus in huis.

Actiepunten voor komende week:
  • Plasticvrije oregano vinden
  • Lekkere plasticvrije honing vinden (die van Ekoplaza vinden we niet zo lekker)
  • Basic duurzame shirtjes vinden, moet goede pasvorm hebben, van duurzaam materiaal gemaakt (bijvoorbeeld biologisch katoen of bamboe), zwart en wit, met korte mouwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten