2 juli 2013

Avocado's

Ik eet graag en veel groente en fruit. Wat ik erg graag eet is guacamole. Belangrijkste ingrediënt is avocado. Liefst een stuk of vijf. Die koop ik tegenwoordig plasticvrij. Te koop bij o.a. AH (de niet-biologische versie) en Ekoplaza (voor de biologische variant). Bij de laatste betaal je een flinke premium. 

Ik vraag me af hoeveel pesticide er gebruikt wordt bij het verbouwen van avocado's. Volgens de Amerikaanse organisatie Environmental Working Group behoren avocado's tot de clean 15, de schone 15. Hopelijk geldt dat ook voor de avocado's die in Nederland verkocht worden. Ik weet eigenlijk niet waar die avocado's die ik koop vandaan komen. Even naar kijken bij mijn volgende aankoop.

Om teleurstelling van een te harde, te zachte of verrotte avocado te voorkomen, is het volgende handig om te weten:
"Veel vruchten rijpen in de natuur (bijvoorbeeld aan een boom of plant), maar de avocado rijpt pas nadat hij geplukt is. Daarom moet je bij het kopen goed checken hoe ‘ver’ ze zijn. Dit kun je doen door er voorzichtig in te knijpen; ze moeten een klein beetje indeuken/meegeven. Niet teveel (dan zijn ze overrijp), en keiharde avo’s zijn nog niet klaar. Koop ook altijd de avocado’s met een gave schil; de exemplaren met vlekken en deuken kun je beter laten liggen. Wil je het rijpingsproces thuis versnellen? Leg de avocado dan in een schaal of zak met een banaan!" Bron: http://www.culy.nl/inspiratie/alles-over-avocados/
"Als je het rijpingsproces van de avocado wilt versnellen, rol hem dan in krantenpapier of leg hem naast andere fruitsoorten die ethyleen afscheiden (zoals appelen of bananen). Als je het rijpingsproces wilt stopzetten, bewaar ze dan in de groentebak in je koelkast: daar blijven ze nog 8 à 10 dagen goed." Bron: http://nl.move-eat.be/page.php?myfiche=3341
Zie ook de bewaarlijst op de website van Beth Terry. Je kunt blijkbaar dus prima een harde avocado kopen en die dan in een zakje met een appel of banaan laten rijpen. Handig om te weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten