20 juni 2013

Zuurdesem en boterhamzakjes

Regelmatig bak ik brood. Zuurdesembrood. Een van de ingrediënten is dus zuurdesem. Dat maak ik zelf. Ik mix 1 dl roggemeel met 1 dl warm water in een glazen pot. 's Ochtends en 's avonds roer ik. Na een dag of drie is de desem klaar. Het ruikt dan zuur, een beetje zoals yoghurt. Ik doe er dan een liter warm water en een liter roggemeel bij. Na nog eens 24 uur wachten heb ik dan een enorme hoeveelheid zuurdesem. Die vries ik in. Daar gebruik ik boterhamzakjes voor. 1,5 dl desem per zakje. Nu ik van boterhamzakjes af wil, moet ik een alternatief verzinnen voor het bewaren van zuurdesem.

Als ik nog steeds een grote voorraad zuurdesem klaar voor gebruik wil hebben, zou ik de zuurdesem in kleine glazen potten in kunnen vriezen. Die potten moeten klein zijn, want ik wil de zuurdesem graag in porties van 1,5 dl invriezen. Misschien zou ik kleine jam-, appelmoes- of sandwichspreadpotjes kunnen gebruiken. Ik heb ergens gelezen dat je een glazen pot niet helemaal vol kan doen als je ze in de vriezer gebruikt.

Een andere mogelijkheid is om de zuurdesem in een glazen pot buiten de vriezer te bewaren. Je moet de zuurdesem dan wel regelmatig voeden. Als het in de koelkast staat moet dat een keer per week. Je kan zuurdesem ook buiten de koelkast bewaren. Dan moet je het elke dag voeden. Voeden betekent dat je er elke dag of elke week 1 dl roggemeel en 1 dl warm water (40 graden) bij doet.


De desem heeft wel lucht nodig, dus in geval van een glazen pot moet leg je het deksel er los op, zonder dicht te draaien. Gebruik je een wekpot, dan kun je de deksel erop doen, maar zonder de rubberen ring en zonder de sluiting te gebruiken.

Eigenlijk is het veel handiger en energiezuiniger om zuurdesem buiten de vriezer te bewaren. Hoef ik niet te prutsen met vloeibare zuurdesem en zakjes. Want zuurdesem overgieten in zakjes wordt toch een beetje een kliederboel. Dus... ik maak mijn ingevroren voorraad zuurdesem op en gebruik de laatste portie als starter voor toekomstige zuurdesem.


De rol met boterhamzakjes ligt nu dus samen met de vershoudfolie ergens achterin een la. Kan ik er niet meer naar grijpen. Dag boterhamzakjes! Tot nooit meer ziens!

Zuurdesemdeeg van zuurdesem, boekweit en rogge

2 opmerkingen:

  1. Hoe lang van tevoren haal je de desem uit voor je gaat bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is alweer even geleden dat ik dit heb gedaan, maar volgens mij haalde ik het de avond tevoren uit de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen