3 juni 2013

Plastic vrije cadeau's

Vandaag tijdens boodschappen doen realiseerde ik me hoe snel je eigenlijk went aan plastic vrij groente en fruit shoppen. Het is eigenlijk geen moeite om deze producten plastic vrij te kopen. Fijn dat het toch makkelijker blijkt dan ik dacht.

Een van mijn actiepunten voor deze week is "Bedenken hoe ik plastic in pakketjes kan vermijden". Zoals ik eerder al schreef, shop ik veel liever online dan dat ik de stad in ga. Overdag werk ik meestal en 's avonds wil ik dan lekker ontspannen met een lekker bord eten, sport of iets leuks doen met vrienden. De tijd dat winkelen mijn hobby was is allang voorbij. Nu koop ik op zich niet echt veel, maar als ik toch iets koop, doe ik dat bijna altijd online. Zo kan ik lekker met een kop thee achter mijn scherm zoeken naar het product dat aan al mijn eisen voldoet. Ja, ik ben een erg kritische consument. Dus dingen moeten niet alleen mooi zijn, maar ook houdbaar, tijdloos, milieuvriendelijk, fair trade en noem maar op. Vaak vind ik wel iets van mijn gading online.

Maar. Vanaf nu wil ik dus plastic in pakketjes gaan vermijden. Hoe doe ik dat?

Mijn Grote Heldin Beth Terry schrijft hierover het volgende in haar plastic-free living guide:
"I’m trying to buy fewer things in general, but vendors do sometimes send me products to review for this blog. When that happens, I include a message to the seller requesting zero plastic or Styrofoam packaging, including plastic tape. When this doesn’t work, I’ve started to send back unwanted plastic packaging with a letter of explanation. And I send back unwanted plastic I receive unsolicited in the mail or on my doorstep."
Laatst kwam ik ergens de uitspraak "refuse, reduce, reuse, recycle" tegen. In mijn studietijd ben ik het laatste deel hiervan wel tegengekomen tijdens vakken over afval en de afvalpyramide. Maar de toevoeging van refuse (weigeren) maakt het veel beter. Als je niks koopt, heb je ook geen of minder afval.

Ik ben op zich wel voor consuminderen. Maar hoe doe ik dat dan met feestjes? Ik heb binnenkort een bruiloft en een doop. Ik was eigenlijk van plan hiervoor twee cadeautjes te kopen bij bol.com. Dat ga ik dus niet doen. Want ik heb de laatste tijd geleerd dat online bestellen veel afval oplevert. Zie bijvoorbeeld deze post. Het beste zou zijn om helemaal niks te geven, maar dat vind ik ook weer zo wat. Ik wil toch iets kleins geven. Als de personen in kwestie om de hoek hadden gewoond had ik ze uitgenodigd voor een lunch of een picknick, maar helaas wonen deze mensen op een paar duizend kilometer hier vandaan en zie ik ze dus niet zo vaak. Hoe los ik dit op?

Ik zoek cadeau's die voldoen aan in ieder geval de volgende eisen:

- scheppen geen nieuw afval; tweedehands is dus prima;
- ophalen mogelijk, zodat het niet opgestuurd hoeft te worden (pakketpost = afval);
- eventueel handgemaakt;
- niet van plastic;
- liefst typisch Nederlands;
- nuttig, dus niet iets als een sleutelhanger met klompjes;
- duurzaam.

Misschien dat ik voor deze twee gevallen gewoon toch maar naar de boekwinkel ga om te kopen wat ik eigenlijk online wilde bestellen. Dit omdat de feestjes al op korte termijn zijn. Voor een volgende gelegenheid kan ik dan wat verder van te voren iets bedenken. Tenzij iemand een goede (gouden) tip heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten