16 juni 2013

Plastic weekoverzicht

Onze plastic afvalberg van de afgelopen twee weken. Ziet er enorm uit! Ik vind het deprimerend. Komt er dan nooit een einde aan ons plastic gebruik?


Zoals in aflevering 1, 2 en 3, volgt hieronder het plastic per categorie.



Nog maar twee groente verpakkingen! Beide al weken oud. Sla verbouw ik tegenwoordig zelf, dus ik zal niet snel meer sla in de winkel kopen, zeker niet in een plastic zak. Bleekselderij is bij zowel AH als Ekoplaza in plastic verpakt. Ik zal op de markt kijken voor plasticvrije bleekselderij.


Peulvruchten
Noten
Kruiden en specerijen
Quinoa
Gist
Dopjes van sojasaus
Zakjes en folie om eten in op te bergen
Broodzak (van stedentrip) en boekweitgrutten (broodingredient)
Kokosblok
Vis uit de diepvries
Zuurkool
Maiskorrels (voor popcorn)
Gedroogde vruchten

Huishoudelijke artikelen: Wasmiddel en vuilniszak (maar 1 in 2 weken!)
Verzorgingsproducten: tandpasta, nagelvijlen
Overige producten en post
Gelukkig kopen we tegenwoordig alleen nog maar plasticvrije groente en fruit. Dat heeft de hoeveelheid plastic verminderd.

Mijn actiepunten voor de afgelopen twee weken waren:
  • Bedenken hoe ik van plastic post afkom;
  • Bedenken hoe ik plastic in pakketjes kan vermijden (als ik iets koop, doe ik dat graag online);
  • Bedenken hoe ik plastic verpakkingsmateriaal van gebruiksartikelen kan vermijden. 
We hebben een nieuwe nee/nee sticker op de brievenbus geplakt. Ook heb ik ons afgemeld voor papieren post zoals het tijdschrift Spoor van NS en reclame van de outdoorwinkel Bever. Ik ben ook gestopt met dingen online kopen zodat ik geen verpakkingsmateriaal thuisgestuurd krijg. Ik probeer te vermijden dat ik nieuwe dingen koop en als ik dat doe, dan zonder plastic en met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Het resultaat is best goed. In de categorie overige producten en post hebben we slechts:
  • Een stukje lint dat om gekregen cadeautje zat, maar was niet mooi genoeg om nog eens te gebruiken
  • Plastic om reclamefolder van Bever, maar nu opgezegd
  • Een tie wrap die zat om het centimeterlint dat ik bij HEMA kocht
  • Een groter stuk plastic waarvan ik de herkomst niet herinner

Actiepunten voor aankomende week:
  • Geen vershoudfolie gebruiken
  • Alternatief verzinnen voor gebruik van boterham- en diepvrieszakjes om voedsel in op te bergen en dus geen boterham- en diepvrieszakjes meer gebruiken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten