22 juni 2013

Plastic weekoverzicht afl. 5

Hieronder mijn plastic afvalberg van de afgelopen week.

Tot mijn verrassing, hebben we relatief weinig plastic deze week. Beginnen mijn plastic vrije alternatieven vruchten af te werpen? Of is het toeval? Het zou ook kunnen dat we deze week minder restjes hebben gegeten en daardoor minder plastic verpakkingen hebben leeggemaakt. We zullen het wel zien volgende week.

Hieronder zoals gebruikelijk een overzicht per categorie.

Groente

Helaas alsnog drie verpakkingen van groente. Wel alledrie oud en gekocht voor ik met dit plastic project begon. Inmiddels koop ik geen groente of fruit in plastic verpakking meer.

Peulvruchten
Noten
Saffraan
Quinoa
Gist
Sluiting van fles appelazijn
Vershoudfolie, boterham- en diepvrieszakjes
Een paar dagen geleden heb ik de vershoudfolie verstopt. Dat ga ik in het vervolg niet meer gebruiken. Hetzelfde geldt voor de boterhamzakjes. Die gebruikte ik voor het bewaren van zuurdesem in de vriezer. Ik heb gelezen hoe je zuurdesem buiten de vriezer kan bewaren. Dus ik vries het in het vervolg niet meer in. Ik heb vandaag brood gebakken. Een van de broden ga ik net als Beth Terry in een doek in een broodblik bewaren. Ik ben benieuwd hoelang het lekker blijft. Bovendien ga ik de volgende keer zuurdesemknäckebröd bakken. Omdat er weinig water in zit, kun je dat zonder problemen een lange tijd buiten de vriezer bewaren.

2 x kokosblok
Vis uit de diepvries
Muntthee
Zeewier
Toiletpapier en stukje van schuursponsjesverpakking
Pen
Post
Jammer dat ik toch nog steeds af en toe plastic post krijg. Deze week kreeg ik een magazine van mijn werk. Daar heb ik me direct voor afgemeld. Dat doe ik nu telkens als ik (plastic) post krijg. Magazines en reclame lees ik toch niet, want geen tijd en gaat dus direct de oud papierbak in. Zonde. Andere post zoals rekeningen en brieven kun je tegenwoordig ook vaak digitaal krijgen. Het liefste vind ik alleen gezellige vakantiekaartjes op de mat.

Ik ben ook gestopt met het bestellen van producten online. Dat scheelt een hoop verpakkingsmateriaal, zowel plastic als karton en papier. Als ik echt iets nodig heb dan probeer ik het in de winkel of tweedehands op Marktplaats te vinden. Tot nu toe gaat dat prima. Vandaag nog wilde ik een boek kopen via Marktplaats of Amazon. Maar uiteindelijk zag ik dat het boek ook ter inzage in de bibliotheek is, dus ga maandag het hoofdstuk dat ik wil lezen, kopieren of scannen. Dat scheelt afval en geld. 

Actiepunten voor aankomende week:
  • Bedenken hoe ik bonen kan bewaren zonder een diepvrieszakje te gebruiken
  • Plasticvrije peulvruchten vinden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten