2 juni 2013

Mijn plastic weekoverzicht

Dit is de plastic afvalberg die ik deze week met mijn partner heb verzameld. Belachelijk eigenlijk dat wij met twee personen zoveel plastic weggooien in een week tijd.


Zoals in aflevering 1 en 2, volgt hieronder het afval per categorie.

Nog maar 1 item in de categorie groente en fruit! Hoera!

Na de eerste telling besloot ik eerst iets te doen aan het plastic afval van groente en fruit. Dat werpt nu zijn vruchten af. Ik heb alleen nog maar 1 bakje met verhoudfolie (als dekseltje) van de champignons. Maar die kocht ik al een tijd geleden. De afgelopen week hebben we helemaal geen plastic groente en fruit gekocht. Hoera! We hebben nog steeds wat groente in de koelkast liggen die we kochten voor ik met deze gekke zeroplastic actie begon, dus de komende weken zullen we toch af en toe nog wat plastic in deze categorie hebben.

De zak voor potgrond is trouwens ook een oude en heb ik niet gekocht voor het planten van de sla en spinazie. Ik was eigenlijk van plan met een bloempot naar de bloemenwinkel hier in de buurt te gaan om te vragen of de verkoper die gewoon even wilde vullen, maar dat was niet nodig omdat ik nog wat oude potgrond had liggen, deels in deze zak en deels in oude bloempotten.

Peulvruchten
Noten
Kruiden en specerijen
Quinoa
Gist
Zonnebloemolie en dopje van een fles
3 diepvrieszakjes en 1 boterhamzakje
Knäckebröd en boekweitgrutten (1 van de ingredienten voor mijn zelfgebakken brood)
Zakje voor kokosblok
Hoekje van een zak diepvries kabeljauw (rest van de zak ligt nog in de diepvries)
Theeverpakking: laag papier met laag plastic
Huishoudelijke artikelen: afwasmiddel, keukenpapier en vuilniszak (voor restafval)
Cosmetica: tandenborstel en plastic van scheermesje
Plastic afval van post, pakketjes, cadeau's, verpakkingen van producten
Vorige week realiseerde ik me dat een groot deel van ons plastic afval kuit deze laatste categorie. Een deel komt van post, een deel van pakketjes (ik hou van online winkelen) en een deel van verpakkingen van producten die ik in de winkel koop. Ik maakte een paar voornemens om dit afval te verminderen:
  • Bedenken hoe ik van plastic post afkom;
  • Bedenken hoe ik plastic in pakketjes kan vermijden (als ik iets koop, doe ik dat graag online);
  • Bedenken hoe ik plastic verpakkingsmateriaal van gebruiksartikelen kan vermijden. 
Voor brieven en reclame die op de mat vallen, benader ik nu elke afzender om te kijken of de post voortaan niet per email kan. Dat heb ik van de week al geprobeerd met mijn loonspecificatie. Helaas heb ik nog geen reactie gehad. 

Een deel van de post die bij ons bezorgd wordt, is voor oud bewoners. Die post stuur ik of door naar het nieuwe adres van de oud bewoners of ik stuur het retour afzender.

Behalve plastic ben ik ook niet gecharmeerd van papier afval. We hebben een nee/nee sticker op de deur, maar die wordt genegeerd. Vandaag nog vond ik de AH folder op de mat. Ik lees dat soort dingen niet en het gaat dus direct de papierbak in. Zonde van het papier en zonde van mijn tijd, want ik moet er uiteindelijk toch weer mee naar de papiercontainer. Misschien is de sticker een beetje vervaagd en niet duidelijk genoeg voor de bezorgers. Dus heb ik net een nieuwe nee/nee sticker besteld. Dat kan hier. Je zou natuurlijk ook gewoon een zelfgeschreven briefje op de deur kunnen hangen, maar misschien is zo'n sticker herkenbaarder en misschien straalt het ook meer autoriteit uit.

Het vermijden van plastic in pakketjes vind ik niet meevallen. Als ik iets koop, doe ik dat veel liever online dan in de stad. Ik hou niet van drukte en zit graag lekker vanuit mijn stoel te zoeken naar de producten die de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben zonder dat ik daarvoor de halve stad door hoef. Maar goed, zoals mijn experiment met De Bolster al laat zien, is extra verpakkingsmateriaal onvermijdelijk.

Dus daarom de volgende actiepunten voor komende week. Dit is een herhaling van vorige week. 
  • Bedenken hoe ik plastic in pakketjes kan vermijden (als ik iets koop, doe ik dat graag online);
  • Bedenken hoe ik (plastic) verpakkingsmateriaal van gebruiksartikelen die ik in de winkel koop, kan vermijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten