21 juni 2013

Brood invriezen zonder plastic

Als ik brood bak, dan bak ik meestal een oven vol. Dat zijn in mijn geval vier broden. Na afkoelen, snijd ik elk brood in vier stukken en vries ik de boel in. In een diepvrieszak. Elke dag ontdooi ik een stuk.

Hoe bewaar ik mijn brood plasticvrij?

Beth Terry rolt haar brood in een doek. Vervolgens bewaart ze dit in een luchtdichte, plasticvrije trommel. Ze schrijft dat haar brood op deze manier tot twee weken goed blijft. Eerder bewaarde ik mijn brood ook in een broodtrommel. Maar het werd al vrij snel droog en hard. Misschien maakt de theedoek nog verschil. Ik ga morgen brood bakken, dus ik zou deze manier kunnen testen met een van de broden.

Een andere oplossing is om kleinere hoeveelheden te bakken. Ik doe meestal een dag of vier met een brood. Ik denk dat het makkelijk vier dagen lekker blijft. Wel betekent dit dat ik vaker moet bakken. En dat kost tijd en vooral ook energie voor het warm maken en warm houden van de oven. Met maar een brood in de oven wordt de warmte niet optimaal benut. Dat is zonde. En daarom ga ik niet voor deze oplossing.

Ik zou ook kunnen proberen het brood in een bak van roestvrijstaal in te vriezen. Ik heb helaas geen rvs bak die hoog genoeg is om hiervoor te gebruiken en ik wil liever geen nieuwe bak kopen.

Een andere, radicalere oplossing is om een soort brood te bakken dat lang houdbaar is buiten de vriezer. Om lang houdbaar te zijn, is het belangrijk dat er weinig vocht in het brood zit. Knäckebröd is zo'n soort brood. Ik heb een recept gevonden voor zuurdesemknäckebröd.

Toevallig heb ik gisteravond net zuurdesemdeeg gemaakt. Daar ga ik morgen brood mee bakken. Maar de volgende keer dat ik brood bak, ga ik dit recept knäckebröd testen. Knäckebröd kun je gewoon bewaren in een (brood)trommel. Die heb ik al. Mocht mijn trommel te klein blijken, dan kan ik vast een tweedehands exemplaar bij de kringloopwinkel of op Marktplaats vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten