22 mei 2013

Plasticvrij op de markt

Het derde punt van Beth Terry's plasticvrij gids is 
"Farmers markets are a great way to buy fresh, local produce without plastic, as long as you remember to bring your own bags. Normally, the fruits and vegetables at farmers markets don’t even have those little plastic stickers on them."
Afgelopen zaterdag bleek dat het grootste deel van mijn plastic afval (ondanks het gebruik van de Re-Sacks) bestaat uit verpakkingen van groente en fruit. Daarom is mijn actiepunt voor deze week om plasticvrije groente en fruit te vinden.

Vorige week blogde ik er al over en vandaag was ik er weer even: de biologische markt in Den Haag. Dit keer op fruit expeditie. Helaas waren er alleen appels (mijn favoriete fruit) uit Verweggistan, dus uiteindelijk koos ik voor drie sinaasappels uit Italie en drie bananen. Plasticvrij en zelfs stickervrij.

De prijs vond ik echter wel een beetje tegenvallen. Ik struikel niet over een dubbeltje meer of minder, maar € 4,20 voor zes stuks fruit (dus 70 cent per stuk) voelt toch wat veel. Gelukkig eet ik niet zoveel fruit.


De bananen kostten € 2,75 per kilo. Bij de AH is dat ong. € 2 en bij Ekoplaza ook. De sinaasappels kostten € 2,50 per kilo. Wat is eigenlijk "normaal" of "gemiddeld" om per persoon per week uit te geven aan fruit?

Ik vond de klantvriendelijkheid trouwens wel bovengemiddeld bij deze marktkraam. Ik mocht ook wat fruit proeven. De verkoper was veel aardiger en geinteresseerder dan de norse verkopers bij de noten- en bonenkraam waar ik vorige week wat kocht.

Ik heb best wat over voor milieuvriendelijk en plasticvrij leven, maar zal ook de kosten in de gaten blijven houden. Ben benieuwd in hoeverre plasticvrij leven duurder of goedkoper is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten