12 mei 2013

Een wereld zonder plastic waterflessen

Eerder schreef ik al over de Amerikaanse vrouw Beth Terry. Zij koopt geen nieuw plastic.
"What does that mean? It means refusing foods in single-use packaging; finding plastic-free personal care products; looking for secondhand electronics and other durable products rather than buying new, or repairing the things I already have. And it means not eating food from plastic containers because of the toxic chemicals that can leach from them."
Beth Terry heeft een handige plastic-vrij-gids gemaakt. Een eigen tas meenemen als je naar de supermarkt of winkelen gaat is volgens deze gids de beste manier om te plastiminderen. Daar schreef ik eerder al een blog over. Die vind je hier.

De tweede beste manier om te plastiminderen is om geen water uit flessen te drinken. Zo vermijden we niet alleen plastic, maar besparen we ook veel grondstoffen die worden gebruikt om het water in de fles te doen en te transporteren.

Ik leerde ooit eens dat er voor de productie van een waterfles, drie flessen water en 1/5 fles olie nodig zijn. Ik denk dat zag in de film Flow: For the Love of Water. De hele film is via Youtube te zien.


The Story of Stuff Project heeft een compacte samenvatting gemaakt over het probleem van verpakt water.

 
Op het blog van Watercache staat een lijst met tien documentaires over water.

Bron: http://www.kleankanteen.com
De afgelopen jaren heb ik een paar herbruikbare waterflessen gehad. Ik begon met een mooie SIGG fles. Daar was ik niet helemaal tevreden mee omdat de verf aan de buitenkant van de fles er langzaam af bladerde en het ding onhandig groot was. Ik heb ook een fles van hard plastic gehad. Vond ik niet lekker drinken. Ongeveer een jaar geleden vond ik mijn nieuwste fles. Een Klean Kanteen. Qua design en gebruik vind ik het de Apple onder de waterflessen. Deze en andere mooie flessen zijn te koop bij Green Jump. Het is even een investering (deze fles kost ruim €30), maar dan heb je ook wel een echt duurzaam juweeltje van een waterfles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten